måndag, maj 09, 2011

Sol, vind och vatten

Har haft en helt underbar dag på Coney Island. Först stranden och sedan Akvariumet. Tog tunnelbanan dit tillsammans med Familjen K. Barnen har lekt, sprungit, hoppat, grävt, matat fiskar och haft hur kul som helst. Kort sammanfattat en mycket lyckad dag! Trots en rätt dryg resa dit och tillbaka från Manhattan är det helt klart hur härligt som helst att få känna doften av hav, sand mellan tårna och vinden i håret. Svårt att inse att man faktiskt aldrig lämnat New York City när man promenerar där längs den långa strandpromenaden. NY Aquarium var också en positiv överraskning. Korallrev, ciklider, hajar, sälar, pingviner och sjölejon. Första gången där och vi lär komma tillbaka. Här är ett par bilder från dagen.











Alla bilder i detta inlägg är taget med min iPhone och Appen Camera+. En ny bekantskap som helt klart ska testas lite mer, men som jag redan börjar älska!

12 kommentarer:

Livet enligt Jenny sa...

Åh vad mysigt ni har det!! :) Är det något värt att besöka när vi kommer till NY??
Kramen

Trillingnöten sa...

Jag har faktiskt funderat på att åka till Aquarium, men eftersom resan är så lång är det svårt att bara chansa tycker jag :) Nu vet jag lite mer om att det är ganska kul iaf. Kanske värt en trip!

Desiree sa...

Fina bilder och vilken mysig dag det blev på stranden. Hur lång tid tar det ut till Coney island ungefär med tåget/tuben?
Jag gillar akvarium. Det finns alltid en massa fint och intressant att kolla in där.
Kram!

bettankax sa...

Ser verkligen ut som ni haft en lyckad dag. Kul!!:) Härligt att ha tillgång till strand och hav. Jag gillar akvarium. Vattenvärlden fascinerar. Hur långt är det hemifrån er till Coney Island på ett ungefär?
KRAM!!

Annika sa...

Coney Island är KLASSISK mark, verkligen!!
Mkt som kommit därifrån i form av mat, nöjesparker etc.
Hur lång tid tar det för er att komma dit?
FÖRSTÅR att det är supermysigt därute. Skulle gärna själv åka dit ngn ggn då jag har gott om tid i NYC.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Jenny,
ja det var en toppendag! Ni kommer i juli vilket gör att det definitivt kommer vara mycket mer folk där ute. men åker ni dit en vardag är det inte lika mycket folk. Allt beror på om ni gillar sandstränder och vatten. Gör ni det och vill "vila" lite från stadsmiljö är det definitivt värt en tripp. Här är även "rysskvarteren" så gillar ni rysk mat kan ni äta på flera ställen här.
Kram!!


Trillingnöten,
ja jag tycker definitvt ni ska åka dit nästa gång ni besöker NY! Tror N skulle gilla både stranden, akvariet och så finns ju även nöjesparken här! Akvariet var ganska litet men väldigt lagom om man har barn i samma ålder som N och E.
Kramar!


Desiree,
Det tar ungefär en timme skulle jag säga. Enkel väg. Lite olika beroende på när man åker. Ibland går ju tunnelbanetågen Express vilket gör att det kan gå något fortare. Akvariet var fint. Mycket mindre än de man sett på andra ställen, men väldigt lagom för oss med mindre barn tycker jag. Och jag gillade att de hade en hel del utomhus.
Kram!!


bettankax,
ja det var så mysigt. Underbart väder. Och alltid härligt att byta ut stadsbullret mot lite annat ibland!
Det tar ca 1 timme åt vart håll hit. Om man tar tunnelbanan. Har man bil går det naturligtvis snabbare.
Kramar!


Annika,
ja det är verkligen klassiskt! Har dock fortfarande inte varit in på Nöjesparken än vilken väl är en av de äldsta här?
Ungefär en timme tar det att komma hit med tunnelbanan. Det bästa är att komma hit en vardag. Kommer man under helgen särskilt under sommarmånaderna, så är det väldigt mycket folk här. Men visst, vi har gjort det förr om somrarna och det är ändå värt resan att ibland få komma till en strand och bada i havet. Särskilt med barn!
Kram!!!

Syster i söder sa...

Vad kul att se nu när vi faktiskt vet hur där ser ut!! Något varmare den här dagen kan jag tänka mig. Vi har underbart vår/sommarväder hemma nu!

Saltistjejen sa...

Syster i söder,
japp nu vet ni exakt hur det är där! :-)
Lite varmare hade vi nu som sagt men ännu ingen högsommarvärme utan helt perfekt!!! Dryga 20 grader och sol - najs! Härligt att ni har så fint väder hemma nu också! Det gör en så mycket gladare och piggare!
Tänk att det redan är en månad sedan ni var här. Galet. Vi saknar er!
Kraaaamar!!!

Anna, Fair and True sa...

Måste vara skönt att åka dit när det inte är så mycket folk där!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det är super faktiskt! Men än har nog inte högsäongen startat riktigt på helgerna heller men det kommer nog i slutet av maj.

Bejla sa...

Ser ut att ha varit en hääärlig dag! :-)

Saltistjejen sa...

Bejla,
:-)