tisdag, april 17, 2012

Svettigt

Ja nu är det riktigt svettigt. Inne. Än så länge har vi inte dragit igång ACn men jag var väääldigt nära att göra det nu under kvällen. Usch, jag vet att man inte bör klaga för många av er där hemma i Sverige längtar efter värmen. Jag vet. Men just nu ser jag fram emot att det ska bli något svalare väder igen. De närmaste dagarna ska temperaturen sjunka lite igen. Imorgon säger prognosen 26 grader. Mot dagens 33. Sedan ner mot 20-sträcket till slutet av veckan. Vilket är mer i min smak.

Gårdagskvällens picknickhäng var dock lyckat. Och utomhus på kvällarna är den tid och den plats jag tycker som mest om de här högre temperaturerna. Ljumma kvällar i kvällssolens sneda strålar är underbart. Förutom att vi såg hur stora myggsvärmar som helst. REDAN! Som tur var verkade de inte blodtörstiga än utan svärmade bara i kvällssolen. Men det lär nog bli ganska jobbigt på myggfronten i sommar är jag rädd. Efter en nästan obefintlig vinter och en rekordvarm vår. Say no more.

Blommor och plantor vattnades noggrant ända tills vi vuxna sa att "man stängt av vattnet för att det var kväll". Jag vet att man inte ska ljuga för barn, men ibland måste man få vinkla sanningen bara liiite... Om inte annat så för växternas skull. För det är inte ris de odlar i sitt trädgårdsland.


Vi såg till min häpnad, en hackspett också! Den jobbade flitigt i ett träd alldeles intill oss. Tänk en hackspett HÄR! Det kändes roligt. Lill-Skruttan blev väldigt exalterad eftersom hon har en liten förkärlek till just hackspettar sedan vi började läsa Tomtebobarnen för ungefär ett år sedan.

Men kvällen bjöd inte på några blodsugare så det var som sagt en fin kväll i glada vänners lag. Och jag var glad och tacksam för värmen. Det var inte förrän jag kom IN det blev jobbigt! Man öppnar dörren och värmen slår emot en direkt. Lite sådär tung. Eller då man nattar Lill-Skruttan och inser att hur man än vrider och vänder sig i sängen så klibbar man fast mot lakanen. Örngottet på kudden följer liksom med en bit då man vrider på huvudet. Det är då jag känner att jag inte är helt och fullt vän med temperaturen. När jag försöker att hitta något i min omgivning som inte klibbar fast mot kroppen. Något enda litet. Men sedan måste ge upp och inse att nej, allt klibbar och detta är endast början.


För här hemma klibbar det mesta nu. Fotsulorna mot trägolvet. Kläderna mot kroppen. Håret mot nacken. Man går runt och känner sig sådär lite småsvettig hela tiden så som det brukar kännas på sommaren. MEN det är faktiskt bara april än!!! Så jag hoppas på ytterligare ett par veckor med temperaturer under 25 grader. Snälla vädergudarna! Jaja, en fördel med värmen och den betydligt högre luftfuktigheten är ju i vilket fall att mina vintertorra händer faktiskt är ganska normala nu. Alltid något. Och idag är det lägre temperaturer som väntar. Skönt!

12 kommentarer:

Emma sa...

Puh! Ja, vi hade också en otroligt varm dag igår, med mer än +30 grader ,fuktigt och dant. Men idag har temperaturen sjunkit till 11!! Det Är ingen ordning på vädret för bövelen!

Katarina sa...

Ha, ha.. Känner igen det där,, fast året runt.. Man vänjer sig, att vara svettig, menar jag. Kram

Saltistjejen sa...

Emma,
ja det är en värmebölja över oss här nu känns det.
Här är svalare idag men inte som era 11 grader! Det var ett stort hopp. Här är det runt 25.
Kram!


Katarina,
ja du är ju van vid dessa temperaturer du!
:-)
Kram!

Coolaannna sa...

hihihihi...ris!! Gulligt! Bra ord det där att man vinklar sanningen! Sånt kör jag också med!

Jag är verkligen avundsjuk på ert väder. Här var det SNÖ i morse!!! Men försvann. Tyvärr en massa olyckor och sånt.

Ha det bra!

Kram Anna

Annika sa...

VI gav upp igår.
DET var 27 grader varmt i sovrummet. SÅ, det var bara att slå på AC:n. Nu har jag slagit av den igen, för nu är det ju svalare igen.
DET är skönt.
Jag hoppas att det ska få vara lite svalare ett bra tag nu.
Vill inte ha den här hettan ännu.
JUST det där klibbiga är så vidrigt.
Tror också det blir en jobbig insektssommar.

NI fick iaf en MYSIG kväll!!

KRAMAR!!!

Steel City Anna sa...

Låter härligt ändå :)

Charlie sa ... sa...

Vilken fin kväll ni fick!

Och ja, det är varmt och jag sitter inne men jag tog mig mitt morgonkaffe vid stranden på morse - ljuvligt! Varma fläktar, precis lagom.

Hoppas ni har det bra idag och som sagt...lite svalare är helt ok!

Kram!!

Livet enligt Jenny sa...

33 grader!!!! Vilken skillnad från den vinterstorm som svepte över göteborg imorse.... Men Anna, jag byter gärna med din, ANY DAY!!! ;)
Kramen

Saltistjejen sa...

coolaanna,
haha japp ibland måste man. Annars är det risk att det blivit en liten sjö där i trädgårdslandet. :-)
Och vädret idag var PERFEKT! igår var det lite klibibgt men idag var det dryga 20 grader och TORR luft! Underbart!
Hoppas ni snart får värme hos er också!
Kram!!


Annika,
jag förstår det. Ni hade säkert varmare än vi också. Och ja det ÄR verkligen inte kul emd denna klibbiga hetta redan, men IDAG har vi haft PERFEKT väder!! TORR luft och lagom temperatur! :-)
Hoppas att det dröjer än ett tag innan klibbhettan kommer tillbaka.
Kramar!!

Steel City Anna,
ja, man ska väl egentligen inte klaga. ;-)


Lotta,
vad härligt det låter med frukost ute på stranden!!! :-)
Idag har det varit helt perfekt tycker jag! Såhär älskar jag värmen! Torr luft och dryga 20 grader. Mmmm!
Kram!


Jenny,
ja det är väldigt stor skillnad Och just SNÖ är jag ändå glad att jag slipper. Hoppas sååå att ni också får lite vårvärme snart. Jag vet hur mycket man längtar efter det i Sverige såhär års!
Kramis!

Sahra sa...

Vinterjacka, mössa, halsduk och vantar. Raggsockor inne. Jag byter med dig mer än gärna.

Josefine sa...

Okej... DU skickar lite värme till mig och JAG skickar lite falukorv till dig. =)

Saltistjejen sa...

Sahra,
ja det låter ju inte så kul det heller faktiskt...
;-)
Någonstans där mittemellan hade varit fint!


finelinan,
låter som en super bra deal! jag hade gääärna gjort det om det gått.
:-)