söndag, januari 06, 2013

Gifted and Talented

Igår var vi för första gången i en Public School här i staden. En lite underlig känsla. Man klev in genom entrédörren. Möttes då av två uniformerade poliser som att vid ett bord innanför dörren. Sedan lotsades vi av ytterligare en uniformerad polis till kafeterian där vi skulle vänta. På vad kanske ni undrar? Jo, det var så att Lill-Skruttan skulle göra ett test. För de s.k "Gifted and Talented" programmen som finns i vissa skolor i staden. Själva matsalen var även den långt ifrån de man är van vid i Sverige. Här är det galler för fönstren som gäller. Så det hela liknar lite ett fängelse tycker jag. Det känns sisådär som förälder att tänka att redan nästa höst ska vår lilla tjej äta sin lunch i en sådan miljö. Men jag vet att det handlar om säkerhet för barnen och personalen i skolan. Dödsskjutingarna i Connecticut nu alldeles innan jul är ju det senaste av de fruktansvärda händelser som gjort att säkerheten i skolorna hela tiden ökar.

Vi har turen att bo i ett bra "School District" och nästa höst kommer Lill-Skruttan att förhoppningsvis få börja i en riktigt bra Public School ett par kvarter bort. Och vi har inte alls funderat så mycket över detta med skolor just på grund av att vi känt till att skolan hon tillhör är  en bra sådan. En av de bättre i staden faktiskt. Enligt statistik och allmänt snack. MEN under hösten har de flesta vi pratat med (både lärare och vänner med barn) ändå sagt att de tycker att hon borde göra det här provet för att se om hon eventuellt skulle kvalificera sig till de här specialprogrammen. De finns i vissa Public School och är därför gratis de också (till skillnad från privata skolor som här i staden kan kosta hur mycket som helst). Bor man i ett dåligt School District är detta nästan den enda förhoppningen att ens barn ska få gå i en bra skola. Men bor man i ett bra skoldistrikt så känns detta mest som någon form av att öka ens valmöjligheter om man vill.

Så vi anmälde Lill-Skruttan och idag var det dags att gå och göra provet. Jag vet att vissa föräldrar verkligen "drillar" sina barn och förbereder dem otroligt noga inför dessa test. Själva har vi inte alls gjort det. M skrev ut det övningstest som fanns på hemsidan och Lill-Skruttan fick göra det igårkväll. Mest för att hon skulle ha fått se ungefär hur hon skulle göra en gång innan själva provet. Men vi har hela tiden tyckt att vi inte velat hålla på en massa med detta innan. Mest för att inte förstora upp det hela för henne. Få henne att känna en massa press eller stress. Eftersom hon är en ganska blyg person kände vi att det var tillräckligt för henne att hon skulle gå iväg till ett annat rum med en främmande person för att göra testet. Det var hon lite orolig över.

Men väl på plats idag gick det så himla bra! I skolmatsalen satt vi tillsammans med kanske ett 15-tal andra familjer. De ropade upp varje barns namn och då fick man komma och visa papper på barnets födelsedatum (birth certificate eller pass) och sedan fick varje barn följa med en lärare för att göra provet. Otroligt egentligen att det fanns en lärare till varje barn. Vi föräldrar väntade i matsalen. Ungefär en knapp timme tog det hela innan vår lilla tjej var tillbaks. Hur själva provet gått har vi ingen som helst aning om, men vi var alla tre glada över att hon tyckt att det hela varit riktigt roligt och spännande (istället för läskigt som hon oroat sig lite över på vägen dit). Hon berättade inte så mycket om provet mer än att det handlat om "patterns, puzzels och att lyssna på beskrivningar och välja rätt bild" Och hon berättade även att "om man inte kunde svaret så fick man gissa!" Och så var hon själaglad över att hon fått välja en sticker (klistermärke) då hon var färdig. Den hade hon stolt satt på bröstet på sin klänning.

Vi firade efteråt med en rejäl gofika på ett ungerskt café. Och nu är det bara att vänta och se hur själva provet gick. Men jag måste säga att jag fortfarande tycker det känns otroligt konstigt att vår lilla tjej redan blivit så stor att hon kommer att börja en riktig skola redan till hösten. Början på allvaret på något vis. Just nu känns det som om jag skulle vilja stanna tiden. Bara lite lite. En stund.


17 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Ja, lite annorlunda mot svenska skolor där man bara kan traska in hur som helst. Men tyvärr har det väl blivit så att det behövs. Men jag har varit på många skolbesök genom jobbet och känns som många elever själva har koll. De brukar snabbt komma fram "vem är du? Vad ska ni göra här? Vem ska ni träffa?" Lite gulligt.

Jag tänkte först att E är ju bara 4 år i höst men sedan kol jag ju på att hon fyller ju 5 i sommar och det är ju vid fem man börjar. Verkligen stora tjejen nu! Kan förstå att ni vill stoppa tiden lite. Jag tycker de här två åren sedan Isolde föddes har gått så fort (fast ändå inte på något sätt).

Kram!

eastcoastmom sa...

Det är verkligen viktigt att bo så man hör till en bra public school. Du ska se att dottern är redo för kindergarten till hösten, våra kids älskade att börja skolan!

✿Ewa sa...

God fortsättning på det nya året!

Ja tiden går verkligen fort och det är på barnen man ser det. ;) Så spännande för Er alla med testen och jag gillar Er inställning inför det. Lill skruttan klarade det säkert på allra bästa sätt!

KRAM!

Desiree sa...

Tänk att lilla E snart ska börja skolan. Det känns som om det inte var länge sedan alls som hon kom till världen. Även om skolan inte är supermysig med sina galler så känns det tryggt att det är säkert. Säkerhet får gå före mysighet. Som någon annan tog upp så jämför man nog inte så mycket som barn eftersom man inte känner till något annat. Det är guld värt att ni bor i ett sådant område där public school är av bra kvalité. Vi har svenska vänner som bor mitt i stan i Birmingham, AL och skolorna inne i stan är inte så bra så de tvingas betala privatskola för sina tre söner. Då drar ju kostnaderna snabbt iväg. Något annat som är guld värt är att Ella har närheten till sin framtida skola. Hon slipper långa resvägar och ni slipper krångla med att köra en omväg osv. Spännande med testet och håller tummarna för att det gick bra. Alltid bra att öppna upp ännu fler dörrar och möjligheter genom att göra detta test.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Vad tiden går snabbt!! Tänk att Ella ska bli skoltjej till hösten! Det positiva är att ni har våren och sommaren nu att förbereda på och att ni varit i skolan (ni gör säkert flera besök kan jag tänka mig) och när det är dax kommer hon känna sig peppap och tycka det ska bli roligt hoppas jag. Jag minns både min egen och mina barns första skoldag som positivt!

Kram!

Taina sa...

Skolorna ser helt annorlunda ut här än vad vi är vana vid från Sverige/Finland. Jag har ju haft förmånen att uppleva skolor därifrån och det ÄR en stor skillnad. Här blev jag chockad när jag såg hur klassrummen såg ut, trångt, miljontals prylar överallt, låsta dörrar osv. Alla klassrum, i alla fall här, sätts upp av läraren för det året och den klassen. Ibland tar de med sig sina privata saker till klassrummet och sätter sin egen touch. Därefter ska ju föräldrarna köpa med sig skolsaker till barnen och dessa förvaras också i klassrummet. Mycket saker blir det.

Vi i Simpan ska ju ha ett av de bästa skoldistrikten i CT.

Vad spännande att Lill-Skruttan ska börja skolan. Har ni heldag Kindergarten? Här blev det infört 2012. Före det var K bara halvdagar.

Kram kram

Annika sa...

Ett bra skoldistrikt är verkligen a och o.
Vi bor i ett av landets bästa, och det märks. På gott och ont.
Karolina gick heldags-KG och det gick bra.
Gifted and talented börjar i klass 3 här. Men jag vet egentligen inte om jag tycker att GT, eller Advanced Academics som det heter numera, är ngt att sträva efter?
Skolan är så kravfylld iaf. OCH sen i MS vävs alla ihop igen.
Så, ja...
Det är inte bara att trava in på en amerikansk ES nej, det ska besöksregistreras etc.
OCh sen övar de på Lock-downs ibland, om det värsta skulle hända....
Annorlunda än hemma. Men samtidigt så bra. Jag tycker skolan här har varit bra. Jättebra. Nu har vi ett och ett halvt år kvar i public school, men jag har varit nöjd.
Men kraven på HS har jag kanske lite att tycka TILL om.
Snacka om tempo och krav.
Jaja, det kommer att gå bra för Ella. Hon fixar det galant, och ni följer bara med och lär er längs vägen.
Kram!

Anne sa...

Intressant att höra och läsa om! Fortsätt gärna skriva mer om allt som rör den här biten, jag suger åt mig för egen del.
När ens barn börjar skolan är det nog MINST lika stort och omtumlande för föräldrarna (hehe, kanske mer omtumlande).
Förstår det måste kännas konstigt att se just galler, låsta dörrar och det här mer anstaltsliknande. Trist att det ska behöva vara på det här sättet, att detta ska vara det som barnen uppfattar som normalt och självklart. Men, men det är väl den världen vi lever i och syftet med det är ju nåt gott, att öka säkerhet och trygghet (sen undrar jag hur mycket det egentligen tillför, skjutdåden inträffar ju uppenbarligen även med beväpnade vakter, låsta dörrar osv som i Columbine - så jag tror ju inte, till skillnad från NRA att MER vapen och MER galler osv kan utestänga vansinnesdåden. Nåja, det är en helt annan diskussion).

Har du sett dokumentären School Inc? Tror jag den hetter. Kom för nåt år sen. Via den lärde jag mig mycket om hur skolsystemet fungerar här. Just det du nämner och Gifted and Talented som den enda chansen för människor som bor i områden med dåliga skolor och inte har resurserna att flytta eller privatskolor.
Här ser jag hur folk verkligen planerar sitt boende mer eller mindre helt utgående från hur skolorna är i det området, den enskilt största faktorn varför de bosätter sig där och där.

Hur är klasstorleken i den skolan Ella tillhör just nu?
Jag har hört många säga att skolklasserna är väldigt stora på många håll, men det varier förstås. För mig må en skola vara hur bra som helst i statistik och fakta men jag gillar inte när skolklasser för småbarn på Elementaru nivå är så stora som 30 barn. I den åldern tycker jag det är viktigt att bli sedd och jag undrar hur mycket en lärare kan se alla barn när det är 30 småungar.
Har också hört om småklasser med runt 15 elever, så det är förstås som med allting gällande skolan här enorm skillnad, bredd och kvalité beroende på vem man frågar och var de har sina barn.

Gifted and Talented programmen har jag bara en vag uppfattning om, vad innebär de egentligen?
Om Ella skulle klara provet och bli antagen till ett sånt program och om ni föräldrar skulle bestämma er för att också placera henne i det programmet, innebär det att hon då går i en vanlig klass men att det i den klassen finns ett gäng elever som så att säga går i GT programmet? Eller går alla GT elever i en egen klass? Hur skiljer sig kraven, skolplanen åt från "vanliga" skolan/Kidergarten året? Om man blir antagen till GT går man då automtatiskt i det programmet hela Elementary tiden eller testas man på nytt eller blir man kickad till vanliga klassen om man inte uppfyller nivån under årens gång?

Är det heldags KT? Många jag pratat med har inte sina barn på heldags KT (många har också, så det är väl 50-50 kanske)?
Blir det fritids (eller liknande) efter skoldagen och är det nåt annat ni måste börja leta och undersöka också eller har kanske varje skola erbjuder det också?

Men herregud vilken mängd frågor, jag inser jag bara sprutade iväg en massa funderingar här. Du, du behöver inte svara nu. Du kommer säkert i inlägg framöver att mer eller mindre svara ändå och återkomma till de här sakerna längre fram.
Mycket intressant!
Har alltid gillat Annikas skolinlägg skarpt och nu kommer även du börja skriva såna inlägg. Bra! KRAM

Anne sa...

En till fråga. Hur många går i GT program. Jag menar är det extremt få och extremt svårt eller är det procentuellt rätt många barn som hamnar i de programmen?

Emma sa...

Mycket osvenskt i allt detta. Polis och galler. Gifted and talented.

Men just galler och stängsel runt solor är nog mer vanligt än ovanligt i nästan hela resten av världen. Polis är överkurs dock.

Skönt att E inte tyckte att det var läskigt iaf och TÄNK vad stor hon har blivit!! Skolflicka till hösten!!

Martina sa...

Jag förstar precis hur du känner det. Att din lilla prinsessa har blivit sa stor och ska börja skolan. Det är stort. Och det känns läskigt. Antagligen ännu mer läskigt da man bor i ett annat land där man själv inte har gatt i skolan och inte riktigt kan och förstar allting.

För varje ny etapp för barnen sa känner jag sa. Fortfarande. Sist var det för 1 1/2 ar sen da Bianca började i högstadiet. Och om ett halvar är det min lilla "bebis" som börjar i högstadiet. Just nu känns det omöjligt. Och ofattbart.
Men det kommer att ga det med.

Och du ska se att det kommer att ga superbra för Ella till hösten!
Skönt att ni bor i ett sant bra school district. Det är ju viktigt.

Kramar

Västmanländskan sa...

Oj, så intressant. Spännande för lilla E. Ja, tänk att hon börjar skolan redan. Lilla T kommer ju att vara förskolebarn länge än.
Kram!

Steel City Anna sa...

O, vilken skillnad mot Sverige på alla möjliga plan :) Kul att hon tyckte provet var roligt.

Annika sa...

Det där med ökad säkerhet på skolorna började efter 9/11. Så hela Karolinas skoltid alltså.
Precis hela.
Innan dess var det mkt mer öppet på skolorna. Men det var efter 9/11 dom de verkligen ökade skolsäkerheten.
Nu har den ju ökat lite mer efter Sandy Hook, men inte så märkbart, trots allt.
Men som sagt, alltid polisbilar utanför MS och HS.
Kramar!

Saltistjejen sa...

Anna FT,
jovisst är det annorlunda. På många vis. och jo här börjar man ju Kindergarten som det heter, när man fyller 5. och det är ju som någons slags förberedande klass till "riktiga skolan som man börjar när man är 6.
Visst går åren fort med ban. Samtidigt som man ibland kan tycka att vissa perioder (när det är jobbigt) aldrig riktigt tar slut haha! Men det gör de ju och i efterhand inser man alltid att de inte alls var så långa som de kändes.
Kram!!


eastcoastmom,
javisst är det otroligt viktigt att bo i ett bra skoldistrikt. Och jag tror det kommer att bli bra. E pratar redan en del om kindergarten och hon verkar ganska nyfiken på det. Trots att hon är blyg och har lite svårt för förändringar.
Kram!


Ewa,
tack!! Detsamma till dig! Och tiden går fort. Ibland alldeles FÖR snabbt kan jag tycka. Och som sagt detta med testen är vi väldigt avslappnade med men det beror ju också på just att vi känner att vi itne "behöver" detta. Det hade säkert varit väldigt annorlunda om vi bott i ett distrikt där man vetat att skolorna inte varit bra.
Kram!!


Desiree,
ja det känns konstigt att hon redan är såpass stor. Det var ju inte länge sedan hon knappt kunde prata... ;-)
Och visst går säkerthet före mysighet. Egentligen är ju det mest tragiska ATT det överhuvudtaget ska behöva vara såhär. Att den verklighet vi har häromkring oss är sådan.
Privatskolor här är ohemult dyrt så det kommer liksom inte på tal! Känns nästan som typ Collegeavgifter. Och detta för en 5-åring. Nej tack! Det fungerar inte för oss.
Kram!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja tiden går så fort tycker jag. Och visst är det bra att ha tid på sig att förbereda både sig själv och E haha!
jag tror hon kommer att tycka om skolan fakiskt. Bara det blir en bra lärare och att hon känner sig trygg i grupen (klassen).
Kram!


Taina,
ja du har ju erfarenhet från skolsystemet i flera länder. Själv har jag bara min egen erfarenhet och även den är säkert föråldrad nu.
Här i vår Public School finns inte helags-K att välja på utan det blir halvdags och sedan måste vi välja after school acitivities. Vi får se hur det blir. Men jag hoppas det ska bli bra. Men det kommer bli en stor omställning såklart. Också vad gäller läsåret i stort eftersom vi är vana vid att ha dagiset öppet hela året förutom en vecka mellan läsåren och en vecka mellan jul och nyår. Nu stänger ju skolan för sommaren så då måste vi ju ha något för E under sommarmånaderna. Som sagt en stor omställning.
Kram!


Annika.
javisst är det A och O. V har turen att bo i ett bra sådant här på Manhattan. Utan att vi ens visste om det eftersom vi flyttade hit p g a jobb och inte hade barn då. Men som sagt turligt nog var det ett bra distrikt. Vi känner dock föräldrar till barn på E's dagis som nyligen flyttat just för att de bodde i ett dåligt skoldistrikt nere på Lower East Side och ville bo i ett bra i tid till ansökan till K-garten.
Och detta med säkerheten har jag insett är en helt annan historia här än i Sverige. Eller framförallt kanske att man TÄNKER på den på ett annat vis än hemma. Just för att man faktiskt MÅSTE det. och ja detta med Gifted and Talented är inget vi direkt känner att vi måste försöka få in E på. Alls. Snarare har både jag och M känt lite som du att skolan här ändå är mycket mer prestationsinriktad rent allmän så att öka de kraven ytterligare kanske inte alls är det "rätta". Men det är som sagt för att vi har en bra public school i ryggen. hade vi itne det skulle man varit beroende av just G&T för att inte behöva sätta henne i sen superdyr privatskola.
Kram!!


Anne,
visst kommer det bli en jättestor omställning för oss föräldrar också. Till viss del kanske större eftersom barn ofta fortare vänjer sig vid och ställer om sig till förändringar av det slaget.
Sedan håller jag med dig om att debatten om att ha beväpnade vakter etc i skolorna är totalt galen! Jag tror definitivt inte på ler vapen. Däremot att man försöker att ha koll på de som besöker skolan. Men visst, helt säker kan man j aldrig bli. Varken mot vapen eller droger. DÅ måste man ju verkligen sköta skolorna mer eller mindre som fängelser. Och jag vet inte ifall det är rätt väg att gå direkt. Dessutom är ju t o m fängelserna inte helt säkra heller så jag tror det är svårt att få 100% säkerhet.
Jag tror du tipsat mig tidigare och just School Inc och jag har velat se den men fortfarande inte gjort det. Ska se om det går att få tag på den.
Klasstorleken har jag faktisk ingen koll på riktigt. Tror inte det är så många som 30 men heller inte så få som 15. Kanske runt 20 men som sagt jag vet inte riktigt än.
Vad gäller G%T så är det olika beroende på vilken skola man skulle komma in i om man kommer in på ett sådant program) Jag tror att det är speciella klasser på resp skola men de kan ha väldigt olika curriculum inom ramen för den "allmänna" läroplanen om jag förstått det hela rätt. Och som det verkar nu måste man hamna inom 90th percentile på proven för att ens kvalificera sig till att SÖKA till &T. Och det vet vi ju verkligen inte ifall E har gjort.
K-garten här är inte heldags utan halvdags. Så vi måste se till att hon får gå på after school activities då skolan slutat och fram tills kvällen. Tror de pågår till runt 17-tiden.
Haha kul at du frågar men jag har inte så många svar än. Jag tror det kommer bli mer under våren dock.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Emma,
javisst är det väldigt osvenskt. Både med gallerförsedda fönster, poliser och att man har spevialprogram som man kan söka för barn som eventuellt är "mer teoretiskt begåvade" än andra. Elitistiskt är det lätt att tänka som svensk känner jag. Men som sagt, jag vet än lite för lite i detalj känner jag för att uttala mig.
Kram!!


Martina,
jamen visst är det så. Varje nytt steg känns väldigt stort och som förälder oroar man sig säkert alltid för det nya. Man vill ju att det ska bli bra för ens barn.
Kram!!


Västmanländskan,
ja det blir spännande. Och annorlunda. Och visst n i denna åldern kan man se ganska stora skillnader på det svenska och det amerikanska skolsystemet. Just ifråga om NÄR man börjar med VAD.
Men vi hoppas det ska gå bra och att hon ska tycka om sin skola. och att VI ska göra det också. ;-)
Kram!!


Steel City,
ja det är skillnad. Men det är väl likadant i England med "tidig" skolstart.
Kram!


Annika,
ja jag förstår att den ökade säkerheten i skolorna började efter 9/11. Kan även tänka att säkerhetstänket till viss del ökade redan efter Columbine kanske? Att något sådant överhuvudtaget kunde hända gjorde nog att flera tänkte annorlunda sedan. Tragiskt och sorgligt att det ska behövas, men eftersom vi tyvärr lever i en sådan verklighet är det ju bra att skolorna försöker att vara s säkra som möjligt.
Kram!