måndag, juni 17, 2013

Högljudda flygare

I år är det ju Cikadornas år här. Tydligen är det så att dessa insekter parar sig med ett visst intervall. Olika många år för olika sorters cikador. I år är det visst en sort som finns här på Nordamerikanska östkusten och som kommer upp ur jorden var 17:e år för att para sig. Och då kommer de i massor. Periodical cicadas kallas de. Inne i staden har vi knappt märkt av det men det har märkts desto mer en bit utanför asfalts- och betongdjungeln. Vid mitt jobb började jag höra dem redan för kanske två veckor sedan. Det var som att gå ut i en högljudd ljudmatta. Första gången förstod jag inte vad det var för ljud Förrän efter en stund. 

Idag var det ännu fler och ljudet väldigt högt. Ännu högre än tidigare. Dessutom såg man dem flyga fram och tillbaka genom luften. Dessutom var det rätt många på marken. En del kröp. Andra hade blivit nedtrampade eller överkörda. Rätt stora är de. Bruna. Först var det lite fascinerande men då jag närmade mig bilen på parkeringsplatsen började de bli lite väl närgångna. Det står ju en hel del träd runt om parkeringsplatsen och de höll till i träden. Om man stod still och tittade upp mot trädkronorna kunde man se hur kronorna liksom "kokade". Det var cikadorna som flög fram och tillbaka eller kröp runt där bland bladen. 

Filmade lite få jag gick till bilen. Mest för att man ska kunna få höra hur HÖGT de låter. Lyssna!
Eftersom jag tyckte det började kännas lite väl "äckligt" efter ett tag blir filmen lite konstig på slutet haha! Jag höll visst inte telefonen så "rakt" då längre...

Kolla in trädkronan . Den "kokar" verkligen.
Här satt jag tryggt inne i bilen med Stängda dörrar och fönster EFTER att jag lyckats få ut den cikadan som följde med mig in i bilen. Då kunde jag filma trädet genom mitt (stängda!) sidofönster.

Lite komiskt måste det sett ut för man hörde folk runtomkring på parkeringen skrika till, och man kunde se dem vifta frenetiskt. Även jag kände en cikada landa i håret och fick lite småpanik. Viftade och vevade med armarna medan jag försökte att låsa upp bilen och hoppa in i den snabbt snabbt för att inte några cikador skulle flyga in innan jag hann stänga dörren. Det lyckades. Puh! Väl inne i bilen pustade jag ut. Tills jag till min förskräckelse såg en riktigt stor cikada som satt på kanten till min handväska. iNTE KUL! Jag tror jag skrek då. Inne i bilen. Jag tog väskan och höll den mot fönstret medan jag vevade ner rutan för att få cikadan att flyga ut. Men hela tiden var jag rädd att fler skulle flyga in. Den dumma insekten ville ju inte flyga ut heller. Till slut fick jag den att sätta sig på kanten av det nedvevade fönstret och efter lite mer viftande lyckades jag få den att krypa ut på utsidan och då stängde jag fönstret snabbt som blixten.

Försökte fota också men det var svårt att fånga dem på bild. Här kan man se en av dem som flyger mot trädet (den mörka "pricken" som syns mot himlen till höger i bild. 

Jag är inte paniskt rädd för insekter (även om jag verkligen tycker det kan vara obehagligt med stora kackerlackor eller maffiga spindlar och liknande), men detta var verkligen ÄCKLIGT!! Så MÅNGA! Överallt. FY! Jag är just nu verkligen tacksam över att bo inne i en stor stad där man inte märker av dem. Och över att inte behöva åka in till jobbet på ca två veckor. Förhoppningsvis har den här ciakdeaktiviteten börjat avta tills dess.


*) När bilden på cikadorna är lånad från nätet:  http://cosmiclog.nbcnews.com/_news/2013/05/05/18042968-cicadas-on-the-rise-bug-fans-and-scientists-get-ready-for-the-big-buzz?lite

15 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Uhhhhh! Jag gillar INTE kryp så usch...

Syster i söder sa...

Fy för. Själv hade jag skrikit högt och fått sjuka mig från jobbet tror jag. Haha! Usch usch usch. Flygande stora insekter, värsta jag vet :-) kram!

olgakatt sa...

Låter som Egyptens gräshoppor!
Jag brukar gilla cikadorna i Kalifornien men har aldrig upplevt nåt sånt här, tack och lov även om det nog inte skulle ge mig panik.
Tyvärr funkar inte filmerna hos mig.

Martina sa...

Häftigt det där med att de kommer upp var 17:e ar!!!
Men jag förstar verkligen att det känns lite obehagligt om det är för manga och speciellt om de blir för närgangna.
Hur länge haller "invasionen" pa?!
Kramar

Saltistjejen sa...

eastcoastmom,
haha inte jag heller så mycket. Jag får oftast inte panik, men närde kryllar av dem tycker jag det är rätt äckligt.
Kram!


Syster i söder,
ja DU hade tyckt det varit såååå läskigt tror jag! Även jag tyckte det var i äckligaste laget! Stora närgångna flyginsekter i flockar. Hu! Jag hoppas det ska sluta snart.
Kram!


olgakatt,
japp det var säkert något liknande som gav upphov till den historien i bibeln tror jag. Vanliga cikador är ju ingen fara utan kan vara rätt somrigt att lyssna på. Men detta är verkligen INTE så mysigt alls. För mycket av dem överallt! Och jag är glad att de inte invaderat staden. Trist med filemerna. Har inget råd att ge riktigt. Tillåter du popups?? Kanske kan du försöka öppna länkarna i YouTube direkt?


Martina,
ja biologen i mig tycker detta ÄR ett häftigt och fascinerande fenomen! Faktiskt. MEN att stå mitt i detta var mindre mysigt tyckte jag hahahaha! ;-)
JAg vet inte riktigt hur länge den håller på invasionen men man tycker ju att detta borde varit "peaken" här nära oss iallafall. Men som sagt, jag har ingen aning.
Kram!!

Annika sa...

Det är olika cikador. Nu är det Brood II. 2004 hade vi våra 17-åriga cikador i Reston. Jag glömmer det aldrig. Just ljudnivån, och att de fanns överallt.
OCH detta LJUD, natt och dag.
I år har vi inte en enda. MEN lustigt nog finns de i grannförorter som inte hade dem 2004.
Ett verkligt fenomen.
Jag är glad att vi slipper dem i Reston denna ggn.
De är helt och totalt ofarliga, men de är så stora att de skrämmer iaf. Cikadorna lever i ca 6 veckor. Parar sig, dör och sen är invasionen över.
De vanliga sommarcikdorna som spelar varje sommar är en helt annan sort.
Som sagt, vi slapp Brood II helt denna ggn.
Men hos min kompis i nästa kommun är det invasion.
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
aha där ser man!!! TACK för infon! Ja dessa var verkligen hur många som helst ÖVERALLT!!!!! Jag förstår att du är rätt glad att slippa dem...
Ok 6 veckor alltså, så kanske har det värsta lagt sig när jag ska tillbaks till jobbet igen om ca 2 veckor, Hoppas det. :-)
Kram!!

Josefine sa...

Fy för! Jag är inte rädd för insekter, men så MÅNGA!! Nej, det hade jag inte klarat av. Och vilket ÖRONBEDÖVANDE ljud!

Saltistjejen sa...

finelinan,
ja det är just MÄNGDEN som gör det sådär riktigt "äckligt" tycker jag. Har svårt för saker som kryllar även om det är i luften.
Och ljudet ja, det var så himla högt!

Victoria sa...

Fy såna äckliga kryp! Jag hoppas att de inte kommer ner hit, fast vi skulle kanske vara "säkra" i vår bur på baksidan.

Kram!/Vic

Saltistjejen sa...

Vic,
hahaha jadå de flyger inte genom glas. Garanterat!! Så där skulle du vara säker.
Kram!

olgakatt sa...

Idag funkarde filmerna! Otroligt! Det närmaste jag varit nåt i den stilen var nog en gång på Kullaberg när såna där flugor som låtsas vara getingar fanns i miljoner överallt. Vi försökte äta på ett utefik men alla mat täcktes helt av insekter och alla människor var helt förtvivlade, inte minst kafépersonalen. Man kom bara inte undan.
Njesen hade kollapsat.....

Saltistjejen sa...

olgakatt,
vad bra att filmerna fungerade idag! Och visst är det ett otroligt fenomen!!! Fascinerande. Men trevligt är det inte. Tycker inte jag i varje fall. Din upplevelse med flugorna lät rätt otrevlig den med. Fy!

Suzesan sa...

Oj vilken tur de inte flyger genom glas....shit jag hade nog fått kämpa där men det där med kryp, Men så häftigt ändå att få uppleva det då det bara sker var sjuttonde år. LJudet var ju enormt. Oj oj. Första gången jag hör det. Tack!Tänk att deras liv är över sen. Måste ju vara mumsbitar för fåglar. Eller nåt sånt. Finns det massor med fåglar runt dem??Ljudet. Nästan öronbedövande. Tänk att de är sällskapliga och hängde med dig in i bilen. De bits inte va??

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Suzesan,
ja det är verkligen inte så trevligt när det kryllar av sådana här stora insekter överallt. Jag är väldigt glad att de inte finns här inne i stan.
Jag såg inga fåglar nu direkt men kanske kommer de fram mer under kvällen? Eller så kommer de och kalasar på alla cikador som dött.
De bits inte alls och är helt ofarliga för människor. Dock är det rätt otrevligt....
Kram!