tisdag, mars 04, 2014

Vår egen lilla Semla

Så har det hänt. Igen!
Early delivery. På självaste Fettisdagen. Vår alldeles egna lilla Specialsemla. Med "sugar on top".

Verkligen inte väntat. Med tanke på att jag på eftermiddagen var till min gynekolog samt gjorde ett kontrollultraljud på sjukhuset. Tillväxt. Samt mätning av cervix. Igen. Allt såg fint ut. Inga varningstecken alls. Min livmoderhals var 2.4 inches. Vilket i sammanhanget tydligen var ett bra mått. Tillväxtkontrollen visade 4 pounds och 5 ounces. Lite drygt 2 kg. Liksom förra gången större än medel.

Så allt var frid o fröjd. Ingen oro. Inga misstankar om vad som komma skulle.
Men för att göra en längre historia kortare så vaknade jag helt enkelt på natten och insåg att vattnet gick. Och ja, knappt tre timmar senare var vår Lilla Semla ute hos oss! På tok för tidigt. Vecka 31. Två veckor tidigare än Lill-Skruttan. Men allt har hittills ändå gått så bra det kan. Med tanke på omständigheterna.

Det svåraste är att inte få vara hos Semlan. Inte veta vad som händer. Jag var ju sängbunden i stort sett hela dagen. Kejsarsnitt även denna gången. Men kunde komma till NICU på kvällen. M var såklart där en del under dagen och uppdaterade mig då. Men på eftermiddagen hämtade han Lill-Skruttan efter skolan och sedan kom de inte förrän på kvällen. Hon får tyvärr inte vara på NICU p g a infektionsrisken vilket gör det hela lite mer komplicerat.

Nu väntar återigen en lång tid på sjukhuset. Troligen 6-8 veckor minst. För vår lilla Semla. Och tanken har slagit mig mer än en gång att ibland händer saker "for a reason". För det min humla surrade om tidigare var nämligen att mitt jobbkontrakt inte kunde förlängas. Alltså är jag återigen arbetslös. MEN, nu med tanke på allt detta känns det ändå som något positivt. Jag slipper nu stressen och ovissheten om hur det här skulle lösts sig om mitt kontrakt förlängts. För enbart tiden här på NICU kommer ju att bli runt två månader. Och min mammaledighet var inte helt löst även utan sådana komplikationer. Så nu känns det faktiskt som en "blessing in disguise".

Nu är det "bara" att vänta och se hur vår lilla Semla klarar sig här ute i den stora vida världen. Det kommer säkert bli en väg kantad av både hopp, besvikelser och en hel del oro. Men förhoppningsvis även lycka och glädje. Eftersom vi gick igenom nästan samma resa med Lill-Skruttan tycker jag det känns väldigt tudelat. En del av mig känner sig mer avslappnad eftersom detta inte är helt nytt. Vi har varit här förut. Vi minns. Känner igen. Men en annan del känner en större oro just på grund av detta. Mer kunskap kan också leda till mer oro, eftersom man vet hur mycket som kan gå tokigt. Men Hoppet lever och är stort stort stort. Liksom Kärleken. Jag tror vår lilla Semla är en riktig Kämpe. Och jag känner redan en helt förunderligt stark kärlek till det här underbara lilla knytet. Som jag helst bara skulle vilja sluta i min famn. Hålla nära nära. Så ja, jag Tror detta kommer att gå vägen. Det bara MÅSTE det göra.






48 kommentarer:

Emma sa...

Lilla Semlan! Grattis till er tre som blivit fyra!

Lilla kämpen.


Hoppas att DU mar bra efter detta omtumlande och rent fysiskt ocksa förstas. TACk för att du orkade blogga!! Och hoppas att du far ha Semlan nära snart!


Massa kärlek och kramar till er fyra!!!

Fransyskan sa...

Varmt grattis! Som Emma sa, så omtumlande allt måste vara just nu. Men lyckan!
Kram

Lena (smint) sa...

Men stort grattis fina du. Jösses vilken omtumlande semeldag, hoppas allt går så bra som det kan och semlan är en stark tjej det känner jag på mig. Kram

Humlan sa...

Vilket omtumlande dygn med så tvära kast! Skönt ändå att allt gått bra hittills och att ni är i trygga händer.
Stort Grattis till er alla!

Steel City Anna sa...

Grattis, det var oväntat! Hoppas han växer och mår bra och du med förstås.

Desiree sa...

Käraste Saltis stort stort grattis till både dig och M samt E till nya söta lilla familjemedlemmen. Oj sitter här med mitt morgonkaffe och får tårar i ögonen av din berättelse. Omtumlande, stor lycka och en del oro så klart. Men jag tror säkert att det kommer att lösa sig på ett bra sätt.
Hade ingen aning om att du hade ett tidsbergränsat kontrakt. Förstår detta med de surrande hummlorna nu. Som du säger så löste detta en hel del även om det känns väldigt synd att du blivit arbetslös igen med tanke på hur bra du trivdes (förutom den väldigt jobbiga pendlingen).
Även om ni har en krokig stig framför er med lilla Semlan innan hon får komma hem till er så är det med stor lycka jag önskar er grattis.
Stor stor varm grattis kram!

Sara sa...

Grattis till Semlan!
Kan bara hålla med dom andra.
Skickar en kram till er!

Taina sa...

Åååh blir tårögd! STORT grattis till er alla käraste du!. Ringer dig senare.

Kramar!!!!

Telis sa...

Stort stort grattis först och främst! Och sen ett minst lika stort lycka till! Jag tror att det kommer att gå lika bra som med storasyrran men förstår att det måste vara väldigt tufft både att bli född och att föda så tidigt. Håller alla tummar och tår för att semlan snart är så stor och stark att den mesta oron släpper!

Kramar Telis

eastcoastmom sa...

Massor med grattis till er alla! Förstår din oro, men som sagt det här med jpbbet var ju bra, nu! DEt kommer kännas bättre när du kan gå omkring och kan besöka lilla Semlan!!!

Anna sa...

Varmt grattis till bebisen! Skickar också de varmaste tankarna och förhoppningarna om att allt ska gå bra framöver.

Jag hittade din blogg via Travel Blog Awards, där jag också var USA-finalist. Tittar gärna in igen.

Allt gott till dig och familjen!
Anna

Syster i söder sa...

Åååååå det var så skönt att få prata med M igår. Tur att allt gick bra ändå och ni är ju verkligen på bästa stället. Vi är så glada här hemma att han är här, om än något chockade fortfarande. Så grattis!!!! Du kan väl höra av dig när vi kan rnga så vi får se dig också i bild. Vi vill ju gratta "live" också. Stor kram och vila så mycket det bara går.

Pratglad sa...

Oj!! GRATTIS,! Och kära nån! Och jag är med er i tankarna! Och kramar i massor!

Trillingnöten sa...

Grattis, grattis grattis!! Verkligen inte roligt att Semlan kom alldeles för tidigt- liksom E! Samtidigt är det tur och alldeles fantastiskt att det finns sjukvård som denna. Måste vara jättesvårt att måste vara ifrån varandra på nätterna dock. Det här kommer att gå bra! Och som du sa, att du blev utan jobb är nog en bra grej i alla fall. Saker händer av en orsak. Samma sak när jag blev av med jobbet förra året då makens mamma blev så sjuk. Då kunde jag ta hand om dottern efter skolan istället för maken...Det här kommer att gå bra! Jag tänker på er och är glada för er skull, två små barn har ni nu :)KRAMAR till er vännen!

Anna, Fair and True sa...

Men oj, här missar man grejer när man inte lusläser bloggen var och varannan timme! Stort grattis! Och du, det kommer gå bra! Vi har några vänner som precis fick i v 30 och det har gått superbra hittils - mejlar dig separat och berättar mer. Och vilken tur att han inte kom på er minisemester härom dagen. Och som du säger, tur i oturen att ditt kontrakt inte förlängs så behöver du inte oroa dig och stressa över att du ska tillbaka till jobbet!

Gillar verkligen smeknamnet Semlan! Vilken bra dag att födas på!

Stort grattis igen och många kramar!!!

Annika sa...

Men käraste finaste Saltis med familj!! GRATTIS!!!!!
GRATTIS!!!
Js, nog var det meningen med det kontrakt som inte blev förlängt. All for a reason.
Hoppas den lilla semlan mår bra, och piggar på sig och växer!!
Heja er!!
Heja dig!
Heja Semlon!!!
Kramar!!!!

Hattis sa...

Å, grattis och kram finaste ni! Ni kan nog inte vara på ett bättre ställe än vad ni är på iaf. Vad struligt att inte storasyster kan få hälsa på lillasyster. Hoppas på att dessa veckor kommer att kännas korta i det långa loppet och att allt fortsättningsvis får gå så bra det bara kan!

SweFlo sa...

Grattis! Tänka sig turen i oturen med jobbet, nu får du ju i alla fall chansen att i lugn och ro koncentrera dig på det som ju är viktigast. Tänka sig att hon skulle komma så tidigt hon med! En Skrutta och en Semla! :-)

Lots of love from Florida

Sarah sa...

Grattis!! Jag tycker om din blogg och brukar kika in varje dag. Förstod att det var något med babyn, som kanske kommit ut tidigt. Grattis igen!!!! :)

Lena(smint) sa...

Hmm dumt att skriva tjej då jag inte vet kom jag på :-) men hen är stark :-)

Charlie sa ... sa...

Sitter på jobbet och läser med tårar i ögonen och ett bultande hjärta...

Kära Saltis, kära familjen, välkommen lilla Semlan!! Allt kommer gå bra. Ni är i de bästa händer!

GRATTIS!! <3

Anonym sa...

Ett stort GRATTIS och manga kramar till dig Saltis & till familjen. Visste inte att ditt kontrakt var tidesbegränsat, sa kanske det är tur i oturen. Det kommer att ga bra ska du se. Tänker pa er!
Kramar, Lisa

Anonym sa...

Ett stort GRATTIS och manga kramar till dig Saltis & till familjen. Visste inte att ditt kontrakt var tidesbegränsat, sa kanske det är tur i oturen. Det kommer att ga bra ska du se. Tänker pa er!
Kramar, Lisa

Linda R sa...

Jösses, här går det undan! Grattis!

ExPIAtriate sa...

Grattis till er alla och vilka nyheter!!! Far tarar nar jag laser, av gladje och hopp. Sjalvklart kommer allt att ga bra!
Sander er massor av kramar!!!!

Suzesan sa...

MEN SALTIS så underbart. Jag ryser från huvud till tå och under skinnet och name it. LILLA SEMLAN är här. Himmelens så ROLIGT. DET kommer gå bra. NU GRÅTER jag lite så glad jag blev. Oj din tystnad jag var lite rädd att nåt hänt. MEN nu är ju Lilla Semlan här på jorden. GRATTIS underbaraste Saltis. DE har bråttom dina barn. DINA BARN. Ååååå vad gulligt.

Ja men tänk nu inte på jobbet. Nu har du ju all tid för nya människan. VILKEn tur du inte fick det förlängt nu!! Tänk så.

Ja oj vad jobbigt att inte kunna hälsa på direkt när man vill och Lill-Skruttan som ska förstå alltihop. Min dotter blev så nervös när jag skulle ha barn så hon ringde runt till ALLA där jag bodde(rätt många) och berättade att jag var på väg till BB. Det har jag skrattat åt. Stumpan.

TUR du inte var på resa när det hände. TUR. Med all den kärleken och värmen så kommer det gå bra.

Skickar min tankar. Heja heja er!! Alltså du skrev lillA Semlan och inte lillE. En lillasyster då alltså ...MEN alltså hurra hurra hurra hurra.

Kram
/Susanne

Suzesan sa...

DET kommer GÅ BRA Saltis. Lilla Semlan klarar detta bra. Men som du säger. Kunskap kan ge oro men även trygghet. DET KOMMER GÅ BRA!!

Sorry men jag är alldeles överväldigad.

Kram
/Susanne

koko sa...

Stoooort Grattis till semlan!!! Håller tummarna för att er tid på sjukhuset blir komplikationsfri och inte alltför långvarig. Stora kramar till hela familjen!

Therese sa...

Åh Saltis, stort varmt grattis till hela familjen!
Klart allt kommer gå bra, det är jag säker på. Håller tummarna stenhårt och skickar många varma kramar.

Anonym sa...

Stort grattis till lilla semlan! Så klart det kommer att gå bra. Sköt om er och hälsa familjen.

Kram

//Lapinette

Anonym sa...

Grattis i massor!!!
/MrsKidman

Millan sa...

Åh men vännen! Grattis!! Jösses höll p att sätta kaffet i vrångstupen här. Var inte alls beredd!! Vilken vecka var du i? Förstår att ni är oroliga o chockade också men det är klart det kommer gå bra!! Så roligt med en ny liten familjemedlem! Skickar massor av kramar o stora grattisönskningar från oss! Kram

Millan sa...

Åh men vännen! Grattis!! Jösses höll p att sätta kaffet i vrångstupen här. Var inte alls beredd!! Vilken vecka var du i? Förstår att ni är oroliga o chockade också men det är klart det kommer gå bra!! Så roligt med en ny liten familjemedlem! Skickar massor av kramar o stora grattisönskningar från oss! Kram

Anonym sa...

Grattis till er lille kille! Jag kan tänka mig att det är väldigt jobbigt och oroligt nu, men jag hoppas innerligt att allt ska gå bra!
Jag visste inte heller att ditt jobb var tidsbegränsat. Vad trist att du mist det, det som verkade vara så spännande och de som var så nöjda med dig. Men som du säger, kanske skönt ändå med tanke på det som hänt.
Hoppas nu att allt går bra och ta hand om varandra!

Mala sa...

Grattis till bebisen. Hoppas allt kommer gå bra framöver.

Liz sa...

Stort Grattis till dig Saltis och hela familjen!! Underbara nyheter, men aven lite chockade och orovackande givetvis, men som du skriver, du ar pa basta stallet och dom kan det har och det kommer ga jattebra.

Givetvis maste det kannas jattejobbigt att inte kunna vara tillsammans hela tiden och att aven Ella inte kan halsa pa, och att din man da antagligen far spendera extra mycket tid med henne, och da inte alls kan vara lika mycket hos dig och "Semlan".

Blir helt tarogd, och sa skont att det verkar ha gatt bra "under omstandigheterna", och att du mar bra! Som du skriver ar det ju en kunskap att veta mycket om detta med NICU, men aven skrammande just for att man vet..Men se det som att ni ar rutinerade, ni kan detta, ni fixar detta galant, och ni vet vad ni behover fraga personalen och hur saker funkar, utan att kanna er som att det ar en helt ny varld.

Smaler lite nar jag ser hur manga som anda gissar angaende din Semla.. Du har ju iochmed kategorierna redan avslojat vad det ar for en liten baby som hade sa brattom...:) Sa harligt!!!!

Underbara nyheter trots allt, annu en gang stort stort Grattis! Nu vila och ta hand om dig och din fina familj och varmaste onskningar om en komplikationsfri och bra tillvaxt tid pa NICU!!

Varm styrkekram!! <3

Liz sa...

Glomde ju helt skriva, vilken "tur" i oturen att det blev som det blev med jobbet..Trakigt da du ju verkligen har trivts sa bra, men det var ocksa valdigt stressigt, och som tvabarnsmamma hade det sakert inte gatt att hanga med i alla deadlines iallafall?!

Blir anda lite lattad over att hora att det var jobbet som bin och humlor surrade om..

Slapp nu jobbtankar, och njut sa mycket du kan av dina barn och jag hoppas att du har mojlighet att halla dom bada nara nara sa snart som mojligt.

Kramar och mycket karlek!!

Melting Pot sa...

Åh!Stort varmt Grattis till hela familjen! Jag hoppas du/ni snart får hålla lillen nära nära. Vilken lycka!
Tack för din fina berättelse.
Ta hand om er ♥
Kram

Liv sa...

Jättestort grattis till er hela familjen. Hoppas ni alla mår bra och att ni alla får tillfälle att njuta och ha det bra med det lite tidiga tillskottet!
/Liv

Anne-Marie sa...

Åh Saltis - STORT GRATTIS till dig och hela familjen! Blir alldeles rörd av det du skriver hur den lilla Samlan kom för tidigt.
Jag håller tummarna att allt skall gå bra och att ni får vara nära er nya familjemedlem snart.
Ja du, tur i oturen kanske med ditt jobbkontrakt. Allt brukar ske av en orsak även om jag givetvis förstår om det kanske känns litet trist också eftersom du trivdes så bra.
STOR VARM KRAM!

Anonym sa...

Grattis till nya familjemedlemmen! Hoppas ni båda får mer tid tillsammans så snart som möjligt, och att ni alla fyra snart får mysa tillsammans. Otur med jobbet på ett vis men samtidigt vilken chans att verkligen få vara med Semlan och Lill-Skruttan. Lycka till och glöm nu inte bort att njuta av lyckan att ha två barn. Varma kramar från ett kallt Calgary.

Anna

Fourmum sa...

Grattis till hela familjen!! Kramar

Ore sa...

Kram, Grattis och tumhållning för att allt går bra med lilla semlan :-)

Nessan sa...

Grattis till lillebror! Hoppas att allt kommer att gå bra och att ni så snart som möjligt kan få umgås som en hel familj!

Anonym sa...

Grattis till tillskottet i familjen!
Jag har inte kollat blogs på länge så hänger inte med!
Hoppas att allt går bra och att storasyster snart får träffa semlan också.
Kram på er!!

Cosmopolitan sa...

Underbart stort grattis till er! Och lite skönt det där med jobbet. Lycka till på båda fronter nu. Stora kramar.

Mrs Clapper sa...

Åh en liten semla! GRATTIS! Har mycket att läsa i kapp ser jag. Massa lyckönskningar till er alla!
Och som du säger, lite skönt med jobbet ändå. Nästa jobb kommer när det är dags för det.
Stor kram!!

Västmanländskan sa...

Åh, hade helt missar semlan ;)
STORT grattis! Och kram till er alla. Håller tummarna för er och den fina lille kämpen!